آیا می دانید برج خنک کننده چگونه دستگاهی است؟

در این مقاله سعی داریم برج خنک کننده را به طور دقیق به شما عزیزان و همراهان معرفی نماییم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

برج خنک کننده چیست؟ چگونه کار می ‌کنند و چرا به آن ‌ها نیاز داریم؟

برج خنک کننده یا همان برج خنک کن (کولینگ تاور) بزرگ ترین منبع سرمایشی در صنعت می ‌باشد که هدف آن دفع حرارت ماشین ‌آلات صنعتی به محیط می ‌باشد. وظيفه يك برج خنك كننده، جذب گرما از يك فرايند و دفع آن به فضاي اتمسفر است، اين دفع از راه تبخير صورت مي پذيرد.

تمامی تجهیزات صنعتی همانند توربین‌ ها، کوره‌ ها، بویلر ها و حتی چیلر ها نیازمند دفع حرارت به محیط بیرون می ‌باشند. منتقل کننده این حرارت تولیدی به بیرون اصلی ترین وظیفه برج خنک کننده می باشد. اگر حرارت تولید شده از تجهیزات صنعتی دفع نشود راندمان تولید به شدت کاهش پیدا می‌ کند و سیستم تولید متضرر خواهد شد.

با توجه به نیاز صنعت داخلی به ماشین‌آلات سرمایشی، سازندگان برج خنک کننده به دنبال رفع هر چه بیشتر این نیاز از داخل می ‌باشند. مهم ترین دغدغه در بهره گیری از تولید داخلی کیفیت محصولات ارائه شده می باشد. شرکت مهتاب گستر با تکیه بر دانش روز مهندسین بومی خود امروزه به دنبال بهترین راه حل برای بهبود کیفیت تجهیزات خود می باشد. کسب نشان استاندارد ملی در تولید برج خنک کننده اولین گام مهم در راستای رسیدن به این مهم بوده است. این شرکت هم اکنون دارای یکی از مجهز ترین واحد های تولید برج خنک کننده در کشور می ‌باشد. با توکل بر ایزد منان شرکت مهتاب گستر در زمینه ساخت برج خنک ‌کننده و ارتقاء کیفی محصولات راه خود را ادامه خواهد داد. در این راه رضایتمندی هر چه بیشتر از کیفیت محصولات می ‌تواند بزرگ ترین هدف این مجموعه باشد.

برج های خنک کننده با توجه به مکانیزم خنک کاری آب در دو دسته کلی برج خنک ‌کننده مدار بسته و برج خنک ‌کننده مدار باز تقسیم بندی می‌ شوند. انتخاب صحیح نوع برج خنک ‌کننده در طراحی یک چرخه برودتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برج خنک ‌کننده خشک یا برج خنک کننده مدار بسته امروزه کاربرد فراوانی در کارخانجات بزرگ و صنعتی دارد. سیستم‌ های سرمایش تبخیری یا باز در بسیاری از صنایع کشور مانند صنعت نفت و پتروشیمی و صنعت فولاد رایج می ‌باشد.

برج خنک ‌کننده مدار باز به دلیل ایجاد رطوبت در محیط و ایجاد رسوب در آب مشکلات فراوانی را ایجاد می ‌نمایند. بیشتر کارخانجات صنعتی امروزه در مناطق با رطوبت بالا و گرمای نا مطلوب قرار دارند. به کارگیری سیستم های برودتی تبخیری مانند برج خنک ‌کننده مدار باز یا مرطوب می ‌تواند اثرات نا مطلوبی را ایجاد نماید. هم اکنون 80 درصد صنایع بزرگ کشور دارای سیستم برج خنک کننده مرطوب می باشند. به دلیل کمبود میزان آب در کشور ایران مصرف بیش از حد آب در تجهیزات صنعتی می تواند بزرگ ترین آسیب را وارد نماید. جایگزینی سیستم های تبخیری با سیستم های هواخنک ترکیبی یا هیبریدی بهترین راه کار در حل این موضوع می ‌باشد.

در برج خنک ‌کننده مدار باز آب و هوا به صورت مستقیم با یک دیگر تماس پیدا می‌ کند و انتقال حرارت مستقیماً انجام می‌ شود. در برج خنک ‌کننده صنعتی مدار بسته آب و هوا از طریق سطح کویل با یک دیگر تماس پیدا می‌ کند. انتقال حرارت از سطح کویل انجام می ‌شود. در برج خنک ‌کننده مدار باز به دلیل تماس مستقیم تغیرات دمایی آب بیشتر است و دلتاتی آب کاهش بیشتری پیدا می ‌کند. بنابراین به طور معمول از برج خنک کننده صنعتی مدار باز استفاده می ‌شود. برای خنک کاری سیالی خاص مانند روغن، آب سخت املاح دار، شیر و مواردی از این قبیل از برج خنک ‌کننده مدار بسته استفاده و بهره برداری می ‌شود. در این مدل برج خنک ‌کننده، سیال با قطعات و بدنه در تماس نیست. در برج خنک کننده مدار بسته آب یا سیال های دیگر هدر رفت کمی دارد و یا اصلاً ندارد.

برج خنک کننده صنعتی مدار بسته به دو دسته خشک و هیبریدی تقسیم بندی می‌ شود. سیستم مدار بسته خشک در آن کویل نقش اصلی را ایفا می کند و هوای خروجی رطوبت ندارد. در برج خنک کننده صنعتی مداربسته هیبریدی علاوه بر کویل، نازل برج خنک کننده و پکینگ برج خنک کننده وجود دارد. به سیستم حالت دو منظوره می ‌دهد. در فصول گرم سال می ‌توان برای عبور دادن آب از بخش کویل استفاده کرد و هدر رفت سیال را از بین برد. سیستم پاشش آب به سیستم خنک کاری برج خنک کننده صنعتی کمک کرده تا دلتاتی آب کاهش بیشتری پیدا کند. همچنین در فصول سرد سال می ‌توان از آن تک منظوره و فقط از سیستم مدار بسته آن استفاده کرد. چون دمای هوای ورودی سرد می ‌باشد، دیگر نیازی به خنک کاری بیشتر وجود ندارد.

برج خنک کننده صنعتی مدار باز انواع متفاوتی دارد. برج خنک کننده مکعبی به خاطر شکل ظاهری آن به برج خنک کننده مکعبی معروف است در سیستم برج خنک کننده مدار باز مخروطی پاشش آب با اسپرینکلر انجام می ‌شود. برج خنک کننده صنعتی مخروطی بر خلاف مکعبی برای خنک کردن چیلر در ارتفاعات بالا بسیار مناسب است. شکل ظاهری برج خنک کننده فایبرگلاس مخروطی باعث شده باد شکن باشد. در اثر وزش باد جا به جا نمی‌ شود.

طراحی و ساخت برج خنک کننده

برج های خنک کننده گرما را از طریق تبخیر آب در جریان هوای متحرک درون برج خنک کننده دفع می کنند. دما و رطوبت جریان هوا در اثر تماس با آب گرم افزایش می یابد و سپس این هوا تخلیه می شود. آب سرد شده در پایین برج خنک کننده جمع آوری می شود.

برج های خنک کننده در طول صنعتی شدن قرن نوزدهم از طریق توسعه خازن ها برای استفاده با موتور بخار اختراع شدند. در اوایل قرن بیستم، پیشرفت ‌ها در برج‌ های خنک ‌کننده توسط صنعت برق در حال رشد به سرعت انجام شد. در جایی که زمین‌ های موجود وجود داشت، سیستم ‌ها به شکل حوضچه‌ های خنک‌کننده بودند، در حالی که در مناطق شهر برج‌ های خنک ‌کننده بودند، یا بر روی پشت بام ساختمان‌ ها یا به‌ عنوان سازه ‌های مستقل قرار گرفتند.

ساختار هیپربولوئید

سازه های هایپربولوئید اغلب به عنوان برج های خنک کننده بلند طراحی می شوند، جایی که قدرت هندسه هیپربولوئید برای حمایت از یک جسم در ارتفاعات زمین استفاده می شود. آن ها نسبت به سازه های معمولی برج خنک کننده پایداری و مقاومت بالا تری در برابر نیرو های خارجی دارند. با این حال، اشکال این شکل است که منجر به راندمان فضای کم می شود. این بدان معنی است که آن ها برای سازه های هدفمند مانند برج های خنک کننده مناسب هستند.

شکل هیپربولوئید به ویژه برای ساخت برج خنک کننده مناسب است زیرا پایه گسترده فضای بزرگی را برای سیستم آب و خنک کننده فراهم می کند. اثر باریک شدن برج خنک کننده به جریان آرام آب تبخیر شده در هنگام بالا آمدن کمک می کند. همان طور که برج خنک کننده در بالا گسترده می شود، از اختلاط متلاطم پشتیبانی می کند زیرا هوای گرم شده با هوای جوی تماس پیدا می کند.

اولین سازه هیپربولوئید یک برج خنک کننده آبی 37 متری شبکه ای بود که در سال 1896 برای نمایشگاه تمام روسیه واقع در پیلیبینو روسیه ساخته شد.

مهندسان هلندی فردریک ون ایترسون و جرارد کویپرز این برج خنک کننده هیپربولوئید را در سال 1918 به ثبت رساندند و اولین برج خنک کننده در آن سال در نزدیکی هیرلن ساخته شد. بریتانیا اولین برج خنک کننده را در سال 1924 در لیورپول دید که برای خنک کردن آب مورد استفاده در یک نیروگاه برق با سوخت زغال سنگ ساخته شد.

ساخت و ساز برج خنک کننده

برج ‌های خنک ‌کننده می‌ توانند تأسیسات سقفی در مقیاس کوچک، واحد های بسته ‌بندی شده با اندازه متوسط ​​یا سازه‌ های بسیار بزرگ باشند که گاهی اوقات با فرآیند های صنعتی یا نیروگاه‌ ها همراه هستند که دارای بخار آب مشخص در هوای خروجی هستند.

این برج های خنک کننده بزرگ می توانند تا 200 متر (660 فوت) ارتفاع و 100 متر (320 فوت) قطر داشته باشند. آن ها اغلب به عنوان سازه های پوسته بتنی هیپربولوئید با منحنی مضاعف ساخته می شوند که بر روی یک سری از پایه های بتنی پشتیبانی می شوند. شالوده ها معمولاً از یک دیوار حوض شیبدار تشکیل شده اند که یک تیر تی دایره ای با یک نوار بتنی عریض را تشکیل می دهد. تیر برای مقاومت در برابر بار جانبی سازه پوسته برج خنک کننده عمل می کند. علاوه بر تیر سه، فونداسیون های شمعی معمولاً برای به حداقل رساندن نشست دیفرانسیل و کاهش خطر ترک خوردن مورد نیاز است.

سیستم خنک کننده در پایه برج خنک کننده قرار دارد که معمولاً 10 متر پایین است و بقیه برج خنک کننده از یک پوسته خالی تشکیل شده است. آب می ریزد و در حوضچه ای در پایه برج خنک کننده جمع می شود که توسط دال پایه و دیوار حوض تشکیل شده است.

در برج های خنک کننده با کشش طبیعی، ساختار باز در پایه امکان حرکت طبیعی هوا را فراهم می کند. برج‌ های خنک ‌کننده با کشش مکانیکی از فن ‌ها برای تامین آب‌ کشی استفاده می ‌کنند، جایی که لازم است سطح دمای ثابت حفظ شود یا از آن تجاوز نشود. هزینه های مربوط به عملیات کشش مکانیکی ممکن است بیشتر باشد، اما کارآمد تر از کشش طبیعی است.

برج خنک کننده شرکت مهتاب گستر

شما عزیزان و خریداران عزیز جهت قیمت دقیق برج خنک کننده می توانید روزانه قیمت انواع برج خنک کننده را با توجه به نوع برج خنک کننده آماده که در کارخانه تولید می شود و در صورت تغییر به صورت سفارشی می توانید نوع برج خنک کننده را در اختیار کارشناسان قرار داده تا قیمت و مشخصات فنی رو برای شما ارسال کنند.

انواع برج خنک کننده طراحی و تولید شده در مجموعه صنعتی مهتاب گستر متناسب با نوع کاربرد برج خنک کننده و کیفیت آن، حداکثر عملکرد و حداقل میزان آسیب دیدگی را دارا بوده و قابلت انتخاب گسترده وسیعی از ابعاد و ضخامت را ایجاد می‌ نماید.

در صورتی که تمایل داشته باشید، می توانید در ادامه همراه ما باشید تا در مورد برج خنک کننده و محل هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، اطلاعاتی به دست آورید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص برج خنک کننده و نحوه تولید آن و همچنین استعلام قیمت مبدل حرارتی به سایت مهتاب گستر مراجعه نمایید.

برای ثبت سفارش با ما در تماس باشید: 09128714670 02188721092 02188722027